loading...
کم کاری تیروئید
مهدی بازدید : 233 جمعه 07 آبان 1395 نظرات (0)

خواص محصولات پروبیوتیک رابطه آن‌ها با تیروئید

قسمت دوم

و اما رابطه باکتری‌های مفید دستگاه گوارش و تیروئید....

شاید توجه کرده باشید در پاسخ دوستانی که به دنبال تقویت عملکرد تیروئید خود بوده‌اند، همیشه در کنار مکمل‌های امگا 3 و سلنیوم، استفاده از محصولات پروبیوتیک را پیشنهاد داده‌ام.

اما چرا؟؟؟!!!! باکتری‌های مفید دستگاه گوارش چه ربطی به تیروئید خواهند داشت؟؟؟؟!!!!!

پروبیوتیک ها از چند طریق به عملکرد تیروئید و هورمون‌های آن کمک می‌کنند. اجازه بدید کمی بیشتر بررسی کنیم.....

همان‌طور که در مقالات قبلی عنوان کردم، هورمون‌های (T4)، (T3) و (کلسی تونین) هورمون‌های تولیدی غده تیروئید هستند. هورمون‌های تیروئیدی یا همان (T4) و (T3) تقریباً بر تمام سلول‌های بدن اثر می‌گذارند، از ناخن پا گرفته تا موی سر شما، دما، ضربان قلب، سوخت‌وساز پروتئین‌ها، قندها و چربی‌ها، حجم ماهیچه‌های شما و..... همگی تحت تأثیر این هورمون‌های تیروئیدی قرار دارند.

غده تیروئید بخش عمده‌ای (بیش از 90 درصد) از هورمون‌های خود را به‌صورت (T4) یا همان "تیروکسین" تولید می‌کند و مقدار کمی هم به‌صورت (T3) تولید می‌کند. اما برای اینکه هورمون‌های تیروئیدی بتوانند وارد سلول بشوند و وظیفه خود را انجام دهند باید ابتدا به (T3) تبدیل بشوند. اگر شما مبتلا به کم‌کاری تیروئید باشید و قرص"لووتیروکسین" مصرف می‌نمایید، درواقع مستقیماً هورمون (T4) و یا تیروکسین را وارد بدن خود می‌کنید. پس باید در بدن شما (T4) به (T3) تبدیل شود. در بعضی افراد این تبدیل به‌خوبی صورت نمی‌پذیرد، بنابراین بااینکه (T4) و (TSH) شان طبیعی است، باز دچار علائم کم‌کاری می‌شوند....


اما (T4) چگونه تبدیل به (T3) می‌شود؟


T4 در طی یک فرایند خاصی و به کمک آنزیم"تترا یدوتیرونین دی یدیناز 5" تبدیل به T3 می‌شود. بخش عمده‌ای از این تبدیل در کبد اتفاق می‌افتد، بنابراین اکنون متوجه خواهید شد که سلامتی کبد شما در عملکرد درست هورمون‌های تیروئید بسیار مؤثر است.

 

بخشی از این تبدیل نیز به کمک " باکتری‌های مفید دستگاه گوارش" یا "همان پروبیوتیک ها" انجام می‌شود. بنابراین بالا بردن سطح پروبیوتیک های بدن شما می‌تواند در تقویت تبدیل (T4) به (T3) و کاهش علائم کم‌کاری تیروئید مفید باشد.

 

از طرف دیگر همان‌طور که قبلاً عنوان شد، در کم‌کاری هاشیموتو، سیستم ایمنی از تعادل خارج می‌شود و این عدم تعادل منجر به حمله اشتباهی به سلول‌های تیروئید و عملکرد هورمون‌ها می‌شود. از کارکردهای مفید دیگر پروبیوتیک ها کمک به برقراری تعادل در سیستم ایمنی می‌باشد. آن‌ها به برقراری تعادل بین دو مسیر ایمنی (TH1) و (TH2) کمک می‌کنند، این امر می‌تواند باعث کاهش انتی بادی (TPO) شود.

از طرف دیگر با کاهش باکتری‌های مضر، هلیکوباکتر پیلوری و عوامل بیماری‌زای دیگر و افزایش سلامت دستگاه گوارش، به کاهش عوامل محرک هاشیموتو کمک خواهد شد.

در ادامه به راه‌های افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش اشاره خواهد شد....

ادامه دارد.....

نویسنده: مهدی ناصری


 

منبع:www.kamkarii.rozblog.com

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام دوستان باتوجه به این که مطالب پیرامون کم کاری تیروئید و بیماری هاشیموتو به زبان فارسی بسیار کم و پراکنده می باشد، تصمیم گرفتم این وبلاگ را راه اندازی نمایم. در این وبلاگ سعی می شود جدیدترین یافته های علمی در خصوص کم کاری تیروئید و بیماری هاشیموتو ، اطلاع رسانی شود. در حال حاضر مشغول ترجمه کتابی در این زمینه می باشم که می تواند دوستان را بسیار راهنمایی نماید. از کلیه عزیزان دعوت می کنم تا با همکاری با این وبلاگ، بانک اطلاعاتی بسیار جامعی را در این خصوص فراهم نماییم تا به سطح سلامت خود و دیگران کمک کنیم. دوستان عزیز می توانند تجربه و پرسش های خود را در این زمینه در وبلاگ و انجمن سایت مطرح نمایند تا دیگران هم از نظرات انها بهره مند گردند. باتشکر مهدی مسعودناصری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی
    Instagram