loading...
کم کاری تیروئید
مهدی بازدید : 165 دوشنبه 18 مرداد 1395 نظرات (0)

غذاهای برطرف‌کننده التهاب

قسمت چهارم

3. غذاهای گیاهی دارای خواص ضدالتهابی بالایی هستند، به دلیل آنکه آن‌ها سرشار از فیتونوترینت‌ها (مواد مغذی گیاهی) می‌باشند.


 

میوه‌ها، انواع توت‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند، این مواد  در پیشگیری و کاهش التهاب بسیار مؤثر هستند. انواع توت‌ها و سبزیجات غیر نشاسته‌ای برای مبتلایان به اختلال قند خون، بسیار مناسب‌اند.

4. حذف غذاهایی که نسبت به آن حساسیت دارید، التهاب، تجمع مایعات و وزن شمارا کاهش می‌دهد. یک‌راه آسان و ارزان برای پیدا کردن غذاهایی حساسیت‌زا، استفاده از رژیم غذایی حذفی است.

 

عدم تحمل گلوتن یکی از علل تشخیص داده نشده بسیاری از التهاب‌ها است، حساسیت به گلوتن می‌تواند محرک بیماری کم‌کاری تیروئید هاشیموتو باشد.

 

برخی از بیماران مبتلابه هاشیموتو پس از استفاده از رژیم غذایی فاقد گلوتن، احساس تغییری نمی‌کنند، یا تغییر ایجاد شده در آن‌ها اندک است. علت این امر می‌تواند 6 مورد زیر باشد:


·      1- ممکن است بدن برای پاک‌سازی کامل خود از گلوتن به 6 الی 12 ماه زمان نیاز داشته باشد. ممکن است رژیم غذایی کمتر از این مدت، بهبودی کامل را فراهم نکند.


· 2-  بسیاری از غذاهای رایج، حاوی گلوتن هستند. همچنین برخی از غذاها  حاوی گلوتن پنهانی هستند، که شما از آن‌ها خبر ندارید. اگر شما به‌دقت غذاهای خود را انتخاب نکنید، ممکن است غذاهایی را مصرف کنید که به گلوتن آلوده هستند.


·   3-  بسیاری از بیماران فکر می‌کنند همه غذاهای فاقد گلوتن صرفاً بخاطر آنکه فاقد گلوتن هستند، سالم هستند. بخش عمده‌ای از غذاهای فاقد گلوتنی که شما در سوپرمارکت‌ها پیدا می‌کنید، معمولاً شامل کیک‌ها، نان، کلوچه، غلات فرآوری شده، بیسکویت و غیره می‌شوند.

آن‌ها حاوی مقادیر زیادی از کربوهیدرات‌ها هستند که منجر به ایجاد نوسان در قند خون می‌شوند، پس غذاهای کاملاً سالمی محسوب نمی‌گردند.


·      4-  بر اساس نتایج مطالعات و پژوهش‌های اخیر، بین 34 الی 80 درصد از بیماران مبتلابه سلیاک، در درمان روده آسیب‌دیده خود دچار شکست شده‌اند، باوجودی که از رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده می‌کرده‌اند.

به گفته دکتر پیتر آزبورن، این بخش از بیماران فقط با حذف غلات حاوی گلوتن مانند گندم، چاودار و جو، بهتر نخواهند شد. انواع از پروتئین‌های دیگری وجود دارد که ازلحاظ ساختاری شبیه به گلوتن هستند، آن‌ها در سایر غلات به‌ویژه ذرت زیاد یافت می‌شوند، بنابراین ممکن است این مواد در افرادی که نسبت به گلوتن حساسیت دارند، باز باعث آسیب روده‌ای شوند.

 

دکتر آزبورن برای افرادی که به رژیم سنتی فاقد گلوتن پاسخ نمی‌دهند، استفاده از رژیم سخت‌گیرانه‌تری را توصیه می‌کند.


ادامه دارد...

نوشته: دکتر مارینا گاتنر

ترجمه: مهدی ناصری

منبع: kamkarii.rozblog.com

 

@kamkarii

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام دوستان باتوجه به این که مطالب پیرامون کم کاری تیروئید و بیماری هاشیموتو به زبان فارسی بسیار کم و پراکنده می باشد، تصمیم گرفتم این وبلاگ را راه اندازی نمایم. در این وبلاگ سعی می شود جدیدترین یافته های علمی در خصوص کم کاری تیروئید و بیماری هاشیموتو ، اطلاع رسانی شود. در حال حاضر مشغول ترجمه کتابی در این زمینه می باشم که می تواند دوستان را بسیار راهنمایی نماید. از کلیه عزیزان دعوت می کنم تا با همکاری با این وبلاگ، بانک اطلاعاتی بسیار جامعی را در این خصوص فراهم نماییم تا به سطح سلامت خود و دیگران کمک کنیم. دوستان عزیز می توانند تجربه و پرسش های خود را در این زمینه در وبلاگ و انجمن سایت مطرح نمایند تا دیگران هم از نظرات انها بهره مند گردند. باتشکر مهدی مسعودناصری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی
    Instagram